تریلر فیلم دانکرک – با صدای ابوالحسن تهامی

0
115

درباره فیلم دانکرک:

وبسایت اردبیل سینما تقدیم می کند: دانکرک (Dunkirk) فیلمی جنگی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی کریستوفر نولان است. این فیلم محصول مشترک انگلستان، ایالات متحده آمریکا و فرانسه می‌باشد. دانکرک دهمین فیلم بلند کریستوفر نولان و اولین فیلم اوست که بر اساس یک رخداد واقعی ساخته شده‌است. کریستوفر نولان همچون فیلمهای قبلیش دانکرک را نیز با دوربین‌های IMAX و با فرمت ۷۰ میلی‌متری که بسیار مورد علاقه اش هستند فیلمبرداری کرده‌است. فیلمبرداری این فیلم در دانکرک فرانسه آغاز و در لس‌آنجلس تمام شد. دانکرک ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷ به روی پرده سینما رفت. دانکرک با مدت زمان ۱۰۶ دقیقه کوتاه‌ترین فیلم کریستوفر نولان محسوب می‌شود.


نبرد دانکریک در دونکریک در فرانسه، در جریان جنگ جهانی دوم بین قوای متفقین و آلمان نازی رخ داد. این نبرد قسمتی از جنگ جهانی دوم در جبهه غربی بود که شامل دفاع و تخلیه نیروهای انگلیسی از دونکریک از ۲۶ می تا ۴ ژوئن ۱۹۴۰ بود.

کریستوفر نولان
کریستوفر نولان

ماجرای نبرد دانکرک

ارتش آلمان با عبور از خاک بلژیک و هلند به صورت غافلگیرانه ‌ای از پشت خطوط ماژینو سردرآورد و عملاً ارتش های فرانسه و بریتانیا در شمال غرب آلمان را غافلگیر کرد. با این یورش ۴۰۰ هزار سرباز بریتانیایی و فرانسوی از سپاه‌ های اصلی فرانسوی جدا افتاده و درمحاصره کامل آلمانی‌ های گرفتار شدند. ارتش آلمان با روحیه بسیار بالا در حال درهم کوبیدن مواضع متفقین به سرعت درحال نزدیک شدن به نیروهای شکست خورده انگلیس بود. این نیروها برای فرار از مرگ به سوی دانکرک (جایی که فاصله خاک اروپا و بریتانیا درحداقل ممکن است) عقب ‌نشینی کردند.

در حالی که دو سوم ارتش بریتانیا در دانکرک درانتظار تخلیه توسط کشتی ها و قایقهای محلی بود ارتش آلمان با فرمان حیرت ‌انگیزی مواجه شد: «توقف».

فیلم دانکرک - ساخته کریستوفر نولان
فیلم دانکرک – ساخته کریستوفر نولان

اگرچه بسیاری از تاریخ نویسان غربی ازکنار این مسئله به سادگی می‌گذرند اما نباید از یاد برد اگر آلمان به این نیرو که سراسیمه درحال تخلیه دانکرک بود حمله می‌کرد برای این «نیروی متوحش از ماشین جنگی آلمان» راهی جز تسلیم نبود.

در ۴ ژوئن ۱۹۴۰ هنگامی که مردم سواحل شرقی انگلیس باخبر شدند نیروهای بریتانیا در غرب فرانسه گرفتار شده‌اند با حداقل وسایل سوار قایقها (حتی قایق های ماهیگیری کوچک) و کشتی ها شده و به بندر دانکرک نزدیک شدند. آنها کمک خوبی برای نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا بودند. آلمان ها در این چند روز حملات هوایی اندکی داشتند.

هیتلر قصد داشت با این اقدام به انگلیس بفهماند که هدفش نه بریتانیا بلکه شوروی است. چرچیل در خاطرات خود می‌نویسد: «در سراسر بریتانیا تنها ۲۵۰ هزار نیرو مانده بود که بخش اعظم آن نیز نیروی پلیس شهری و داوطلبان بودند.» آلمان فرصتی بی نظیر برای تصرف بریتانیا داشت کشوری که هزارسال پای مهاجم را به خاک خود ندیده بود. نیروهای بریتانیایی که در دانکرک ۲۵۰۰ دستگاه توپ و ده‌ها هزار مسلسل سنگین، نفربر، تانک و خمپاره را به جا گذاشتند.

ژنرال فون ‌رون از اعضای ستاد ارتش آلمان از این واقعه چنین یاد می‌کند:

«شش روز پس از یورش سراسری آلمان به شمال فرانسه هنگامی که نیروهای ژنرال فون روندشتت به سوی دریا پیش می‌راندند هیتلر با فرمان احمقانه ‌ای دستور ۴۸ساعت توقف به آنها را داد… ژنرال گودریان دیگر سردار آلمانی به دستور پیشوا عمل نکرد و تانک های خود را به سرعت به سمت غرب به حرکت درآورد اما درست در ۹ مایلی دانکرک با دستور مستقیم پیشوا مجبور به توقف ۷۲ ساعته شد!»

نظامیان حرفه‌ای آلمان این اقدام را به دلیل ضعف اطلاعات نظامی هیتلر قلمداد می‌کنند. فون رون می‌افزاید: «تا به امروز هیچ‌کس دلیل اقدام هیتلر را نفهمیده. ظرف همین ۳ روز بریتانیایی‌ها توانستند ارتشهای خود را از دونکرک نجات دهند. آنچه بعدها به معجزه دونکرک معروف شد.»

واقعیت این است که هیتلر نخواست بریتانیا را کاملاً منهدم کند و این امر سبب شد تا انگلوساکسونها آن را به حساب خود بگذارند و از او به عنوان پیروزی تاریخی نام ببرند.

ژنرالهای آلمانی از این روزها به عنوان «فرصتی که هرهزار سال یکبار دست می‌دهد» یادمی کنند. آنها می‌گویند مگر ارتش ۳۰۰ هزار نفره بریتانیایی در ظرف ۳روز با کمک تخته پاره، قایق و کشتی تفریحی خود را منتقل به خاک بریتانیا نکرد پس چرا ما نتوانیم «دانکرک معکوس» را ایجاد کنیم؟

ترس هیتلر از نیروی دریای سلظنتی بریتانیا بود اما این نیرو به شدت پراکنده بود و برخی ناوگان بریتانیایی حداقل دو ماه تا مانش فاصله داشتند.

مضافاً آنکه لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) می‌توانست در آن معبر تنگ جهنمی از آتش را به سر کشتی های بریتانیایی بریزد. این در شرایطی بود که توپخانه را فراموش کنیم و برای زیردریایی‌های آلمانی که در سالهای اول جنگ به مانند کوسه ‌های درنده ناوگان متفقین را به قعر دریا می‌برد جایی قائل نشویم.

فون رون می‌گوید: هیتلر وقتی به ۶۰ کیلومتری بریتانیا رسید یادش آمد که نقشه‌ ای برای این کار (تصرف بریتانیا) ندارد. مسخره ‌است اما ارتشبدهای هیتلر که نقشه حمله به یوگسلاوی را در ۸ ساعت و نقشه تصرف اروپای شمالی را در ۵ روز کشیدند. چگونه نتوانستند در آن روزهای حیاتی دست به ابتکار بزنند.


روحیه دانکرک

بعدها دستگاه پروپاگاندای بریتانیا از تخلیه موفق دونکرک در ۱۹۴۰، و به ویژه نقش کشتی‌های کوچک دانکرک بهره‌بردای نمود. بسیاری از این کشتی‌ های کوچک کشتی‌ های شخصی همانند کشتی ‌های ماهیگیری بودند که از نواحی حتی دوردست مانند جزیره من در شمال غرب انگلیس و از گلاسکو برای کمک آمده بودند. کشتی‌های بسیار کوچک به طور رسمی تحت راهنمایی ناوهای جنگی کار تخلیه در کانال انگلیس را انجام می‌دادند. آنها هم می‌توانستند به ساحل و آب های کم عمق نزدیکتر شوند و همانند شاتل‌هایی بین ساحل و ناوهای بزرگ عمل کنند و هم کار تخلیه نیروهای پیاده که گاه تا ساعت‌های حتی در داخل آب صف بسته بودند و بعضاً تا گردن داخل آب بودند را جمع‌آوری کنند. روحیه دانکرک هنوز برای تمثیل باور مشهوری که اتحاد بریتانیایی‌ های در مواقع ضروری را تمثیل می‌کند به کار می‌رود.

منبع: کافه سینما – ویکی پدیا

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید